About Glass-Constructions and Cinema Auditoriums
PDF (Deutsch)

Keywords

Media
Film
Architecture
Political Theory

How to Cite

Roselli, Antonio. 2022. “About Glass-Constructions and Cinema Auditoriums: On the Spatial Conditions of a Collective (Self-)Perception of the Collective in Walter Benjamin’s Media Theory”. MediaEducation: Journal for Theory and Practice of Media Education 50 (Medien - Spiel - Bildung):253-79. https://doi.org/10.21240/mpaed/50/2022.12.11.X.

License

Copyright (c) 2022 Antonio Roselli

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abstract

In his writings on the technical reproducibility of art, on the passages of Paris, and in several smaller essays, Walter Benjamin sets the basics for a theory of political collectives connected with the changing structures of private and public spaces. The overcoming of the «gute Stube» by glass-architecture marks not only a rejection of the bourgeoise subject, but also creates the fundaments for a new form of the collective: The collective perception and the perception of the collective, made possible by the cinema auditorium and glass-architecture, initiates a dialectic between the individual and the mass, which leads to a qualitative change of the collective as such.

https://doi.org/10.21240/mpaed/50/2022.12.11.X

References

Adorno, Theodor W., und Walter Benjamin. 1994. Briefe und Briefwechsel. Herausgegeben von Henri Lonitz. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Andreotti, Libero, und Jean-Paul Dollé. 2011. Spielraum: Walter Benjamin et l’architecture. Penser l’espace. Paris: Éd. de la Villette.

Baudry, Jean-Louis, und Alan Williams. 1974. «Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus». Film Quarterly 28 (2): 39–47. https://doi.org/10.2307/1211632.

Benjamin, Walter. 1971. Versuche über Brecht. Herausgegeben von Rolf Tiedemann. 1. Aufl. Edition Suhrkamp 172. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1972a. «Der destruktive Charakter». In Gesammelte Schriften. Band 4: Kleine Prosa, Baudelaire-Übertragungen, herausgegeben von Tillman Rexroth und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 396–98. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 934. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1972b. «Die Wiederkehr des Flaneurs». In Gesammelte Schriften. 3: Kritiken und Rezensionen, herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hella Tiedermann-Bartels, 1. Aufl., 194–99. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 933. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1972c. «Kurze Schatten II». In Gesammelte Schriften. Band 4: Kleine Prosa, Baudelaire-Übertragungen, herausgegeben von Tillman Rexroth und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 425–28. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 934. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1974a. «Charles Baudelaire. Ein Lyriker im Zeitalter des Hochkapitalismus». In Gesammelte Schriften Band 1: Abhandlungen, herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser, 1. Aufl., 509–690. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 931. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1974b. «Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Dritte Fassung». In Gesammelte Schriften Band 1: Abhandlungen, herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser, 1. Aufl., 471–508. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 931. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1974c. «Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Erste Fassung». In Gesammelte Schriften Band 1: Abhandlungen, herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser, 1. Aufl., 431–70. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 931. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1974d. «Über den Begriff der Geschichte». In Gesammelte Schriften Band 1: Abhandlungen, herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser, 1. Aufl., 691–706. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 931. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1977a. «Der Sürrealismus. Die letzte Momentaufnahme der europäischen Intelligenz». In Gesammelte Schriften. 2: Aufsätze, Essays, Vorträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 295–310. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 932. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1977b. «Erfahrung und Armut». In Gesammelte Schriften. 2: Aufsätze, Essays, Vorträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 213–19. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 932. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1977c. «Lesarten zu ‹Erfahrung und Armut›». In Gesammelte Schriften. 2: Aufsätze, Essays, Vorträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 961–63. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 932. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1977d. «Programm eines proletarischen Kindertheaters». In Gesammelte Schriften. 2: Aufsätze, Essays, Vorträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 763–69. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 932. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1977e. «Theologisch-politisches Fragment». In Gesammelte Schriften. 2: Aufsätze, Essays, Vorträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 203–4. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 932. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1982. Gesammelte Schriften. Band 5: Das Passagen-Werk. Herausgegeben von Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser. 1. Aufl. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, 935,1. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1985. «Mai-Juni 1935». In Gesammelte Schriften. 6: Fragmente, autobiographische Schriften, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 422–41. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 936. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1989a. «Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Zweite Fassung.» In Gesammelte Schriften. Band 7: Nachträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 340–84. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 937. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 1989b. «Notizen zu Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Zweite Fassung». In Gesammelte Schriften. Band 7: Nachträge, herausgegeben von Hermann Schweppenhäuser und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 665–80. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 937. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter. 2013. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Herausgegeben von Burkhardt Lindner. 1. Aufl. Werke und Nachlass / Walter Benjamin, Band 16. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Benjamin, Walter, und Asja Lacis. 1972. «Neapel». In Gesammelte Schriften. Band 4: Kleine Prosa, Baudelaire-Übertragungen, herausgegeben von Tillman Rexroth und Rolf Tiedemann, 1. Aufl., 307–16. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 934. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Bratu Hansen, Miriam. 2012. Cinema and Experience. Siegfried Kracauer, Walter Benjamin and Theodor W. Adorno. 1. Aufl. Weimar and Now: German Cultural Criticism 44. Berkley, London, Los Angeles: University of California Press.

Casetti, Francesco. 2010. «Die Explosion des Kinos. Filmische Erfahrung in der post-kinematographischen Epoche». montage AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation 19 (1): 11–35. https://doi.org/10.25969/mediarep/334.

Eco, Umberto. 1977. Das offene Kunstwerk. Übersetzt von Günter Memmert. 1. Aufl. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 222. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Englert, Klaus. 2019. Wie wir wohnen werden: die Entwicklung der Wohnung und die Architektur von morgen. Ditzingen: Reclam.

Giedion, Sigfried. 2019. Befreites Wohnen: 85 Bilder. Faksimile-Ausgabe. Herausgegeben von Reto Geiser. Zürich: Lars Müller Publishers.

Hardt, Michael, und Antonio Negri. 2002. Empire: Die neue Weltordnung. Übersetzt von Thomas Atzert und Andreas Wirthensohn. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Campus.

Hardt, Michael, und Antonio Negri. 2004. Multitude: Krieg und Demokratie im Empire. Übersetzt von Thomas Atzert und Andreas Wirthensohn. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Campus.

Lorenz, Ansgar, und Antonio Roselli. 2017. Walter Benjamin (Philosophie für Einsteiger). Philosophie für Einsteiger. Paderborn: Wilhelm Fink.

Marx, Ursula. 2017. «Von Gästen und Vandalen. Eine Typologie des Wohnens». In Benjamin und Brecht: Denken in Extremen, herausgegeben von Erdmut Wizisla, 48–61. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Raulet, Gérard. 2004. «Barbarei, Barbarismen und positive Barbarei». In Positive Barbarei: Kulturphilosophie und Politik bei Walter Benjamin, 129–49. Münster: Westfälisches Dampfboot.

Robbers, Lutz. 2011. «Espaces pour jeux de lumière: Mies van der Rohe, le cinéma, l‘innervation». In Spielraum: Walter Benjamin et l’architecture, von Libero Andreotti und Jean-Paul Dollé, 87–114. Penser l’espace. Paris: Éditions de la Villette.

Roselli, Antonio. 2021. «(Ohn-)Mächtige Subjekte. Bemerkungen zum Verhältnis von Passivität und Zeit». Zeitschrift für deutsche Philologie 2 (140). https://doi.org/10.37307/j.1868-7806.2021.02.03.

Samjatin, Jewgenij. 2008. Wir: Roman. 8. Aufl. Köln: Kiepenheuer & Witsch.

Schöttker, Detlev. 2017. «‹Gewohntes Leben›. Walter Benjamins Erkundungen zu Städten und Architekturen». In Walter Benjamin. Über Städte und Architekturen, 263–77. Berlin: DOM publishers.

Shirky, Clay. 2011. «The Political Power of Social Media: Technology, the Public Sphere, and Political Change». Foreign Affairs 90 (1): 28–41.

Somaini, Antonio. 2011. «Utopies et dystopies de la transparence. Eisenstein, Glass House, et le cinématisme de l’architecture de verre». Appareil, Nr. 7: 1–32. https://doi.org/10.4000/appareil.1234.

Stäheli, Urs. 2012. «Infrastrukturen des Kollektiven: alte Medien – neue Kollektive?» Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung 3 (2). https://doi.org/10.28937/1000106371.